KU3 Kuvallinen viestintä
2013
Kaikille
yhteinen orientoiva tehtävä:
Tee
kuvallinen esitys omasta visuaalisesta järjestyksestäsi. Ota kuvia
digikameralla omasta huoneestasi: sinulle tärkeistä esineistä,
huonekaluista, värimaailmasta jne. Kunkin visuaalinen järjestys
esitellään muille ryhmäläisille sovittuna ajankohtana.
Tehtävä
1
Katsele
itseäsi kiinnostava elokuva. Heittäydy kokemukseen vapautuneesti.
Katsottuasi elokuva eläydy uudelleen sen tunnelmiin ja sisältöihin.
Kumpi vaikutti sinuun enemmän tarina vai visuaalinen tunnelma? Tee
elokuvasta uusi taideteos. Se voi olla veistos, esinekooste, maalaus
tai sarjakuva.
Tehtävä
2
Kuvan
valta / vallan kuvat; Lahden kaupungin / muun kaupungin visuaalinen
järjestys.
Tutki
kotikaupunkisi visuaalista ympäristöä; luontoa, rakennettua
ympäristöä, miten luonto liittyy rakennettuun ympäristöön,
katukuvaa, rantaviivaa. Kokoa dokumentoimistasi kohteista visuaalinen
esitys.
Tehtävä
3
Työskentelyni
”punainen lanka”. Toteuta itseäsi, omaa taiteellista
työskentelyäsi esittelevä, mainostava tai markkinoiva kokonaisuus;
esittelykansio tai taitto. Tutki työssäsi aihevalintojasi ja
käyttämiäsi ilmaisutapoja. Etsi työskentelysi punainen lanka.
Tehtävä
4
Toteuta
videodokumentti haluamastasi henkilöstä, sinua kiinnostavan ryhmän
toiminnasta tai aktiviteetista, mielenkiintoisesta tapahtumasta tai
paikasta.
Tehtävä
5
Tee
kuvallinen käsikirjoitus ja valmista lyhytelokuva aiheesta ”Pieni
kuolema”, ”Hän ja minä” tai ”Mustasukkaisuus”. Elokuvan
kesto 2-5 minuuttia.
Tehtävä
6
Piirrä
5-8 kuvan kuvasarja, joka on kohtaus elokuvasta, jossa päähenkilö
olet sinä. Kohtauksessa päähenkilö joutuu toimimaan vasten
tahtoaan päästäkseen tavoitteeseensa.
Tehtävä 7
”Katseen
kosketus”. Miltä katse tuntuu? Saammeko ruumiillista tietoa tai
fyysisiä tuntemuksia katseiden kosketuksista? Voiko kyseisiä
tuntemuksia visualisoida ja jos voi niin miten? Tee visuaalinen
esitys kyseiseen teemaan.
Tehtävä
8
Työstän
sarjakuvaa. Tutki sarjakuvan keinoja, kuvakokoja ja graafista
ilmettä. Rakenna tutkimuksestasi portfolio, johon olet valinnut
esimerkkejä mieleisistäsi sarjakuvista ja niiden tekijöistä.
Toteuta oma sarjakuva valitsemaasi graafista ilmaisua käyttäen.
Tehtävä
9
”Terapeuttinen
satu”. Kasvatustieteiden tohtori Hilkka Ylönen on tutkinut 5-7
-vuotiaita päiväkotilapsia sadun kuulijoina, näkijöinä ja
kokijoina. ”Hoitava satu muuttaa lapsen ajattelua myönteisesti,
jos lapsi sen avulla käsittelee ongelmiaan ja löytää ratkaisuja
kuvitteellisten henkilöiden kokemuksista”, Ylönen kirjoittaa.
Millainen on sinun mielisatusi? Miten sen kuvittaisit? Tee kuvitus
haluamaasi tekniikkaa käyttäen lasten satukirjaan.