KU3 Tehtävät

KU3 Kuvallinen viestintä 2013

Kaikille yhteinen orientoiva tehtävä:
Tee kuvallinen esitys omasta visuaalisesta järjestyksestäsi. Ota kuvia digikameralla omasta huoneestasi: sinulle tärkeistä esineistä, huonekaluista, värimaailmasta jne. Kunkin visuaalinen järjestys esitellään muille ryhmäläisille sovittuna ajankohtana.

Tehtävä 1
Katsele itseäsi kiinnostava elokuva. Heittäydy kokemukseen vapautuneesti. Katsottuasi elokuva eläydy uudelleen sen tunnelmiin ja sisältöihin. Kumpi vaikutti sinuun enemmän tarina vai visuaalinen tunnelma? Tee elokuvasta uusi taideteos. Se voi olla veistos, esinekooste, maalaus tai sarjakuva.

Tehtävä 2
Kuvan valta / vallan kuvat; Lahden kaupungin / muun kaupungin visuaalinen järjestys.
Tutki kotikaupunkisi visuaalista ympäristöä; luontoa, rakennettua ympäristöä, miten luonto liittyy rakennettuun ympäristöön, katukuvaa, rantaviivaa. Kokoa dokumentoimistasi kohteista visuaalinen esitys.

Tehtävä 3
Työskentelyni ”punainen lanka”. Toteuta itseäsi, omaa taiteellista työskentelyäsi esittelevä, mainostava tai markkinoiva kokonaisuus; esittelykansio tai taitto. Tutki työssäsi aihevalintojasi ja käyttämiäsi ilmaisutapoja. Etsi työskentelysi punainen lanka.

Tehtävä 4
Toteuta videodokumentti haluamastasi henkilöstä, sinua kiinnostavan ryhmän toiminnasta tai aktiviteetista, mielenkiintoisesta tapahtumasta tai paikasta.

Tehtävä 5
Tee kuvallinen käsikirjoitus ja valmista lyhytelokuva aiheesta ”Pieni kuolema”, ”Hän ja minä” tai ”Mustasukkaisuus”. Elokuvan kesto 2-5 minuuttia.

Tehtävä 6
Piirrä 5-8 kuvan kuvasarja, joka on kohtaus elokuvasta, jossa päähenkilö olet sinä. Kohtauksessa päähenkilö joutuu toimimaan vasten tahtoaan päästäkseen tavoitteeseensa.

Tehtävä 7
Katseen kosketus”. Miltä katse tuntuu? Saammeko ruumiillista tietoa tai fyysisiä tuntemuksia katseiden kosketuksista? Voiko kyseisiä tuntemuksia visualisoida ja jos voi niin miten? Tee visuaalinen esitys kyseiseen teemaan.

Tehtävä 8
Työstän sarjakuvaa. Tutki sarjakuvan keinoja, kuvakokoja ja graafista ilmettä. Rakenna tutkimuksestasi portfolio, johon olet valinnut esimerkkejä mieleisistäsi sarjakuvista ja niiden tekijöistä. Toteuta oma sarjakuva valitsemaasi graafista ilmaisua käyttäen.

Tehtävä 9
Terapeuttinen satu”. Kasvatustieteiden tohtori Hilkka Ylönen on tutkinut 5-7 -vuotiaita päiväkotilapsia sadun kuulijoina, näkijöinä ja kokijoina. ”Hoitava satu muuttaa lapsen ajattelua myönteisesti, jos lapsi sen avulla käsittelee ongelmiaan ja löytää ratkaisuja kuvitteellisten henkilöiden kokemuksista”, Ylönen kirjoittaa. Millainen on sinun mielisatusi? Miten sen kuvittaisit? Tee kuvitus haluamaasi tekniikkaa käyttäen lasten satukirjaan.